top of page
u.jpg

Dětská
fyzioterapie

S čím se na
mě můžete
obrátit?

  • Neurologické diagnózy (DMO, poúrazové stavy, svalová onemocnění, meningomyelokéla a další)

  • Geneticky podmíněné syndromy

  • Opožděný psychomotorický vývoj

  • ADHD

  • Dyspraxie

  • Vadné držení těla

  • Skolióza

  • Problematika nohou („ploché nohy“, poradenství ohledně obuvi)

  • Bolesti pohybového aparátu

PŘÍSTUPY
A TECHNIKY

"Každé dítě je jiné a tak i volba a kombinace přístupů a pomůcek, které v terapii využiji bude vždy jedinečná."

Bobath koncept

Jde o terapeutický přístup, který vychází z neurofyziologických poznatků o pohybovém vývoji dítěte. Neurofyziolog Karel Bobath a jeho žena, fyzioterapeutka Berta začali koncept vyvíjet ve 40. letech 20 století. Koncept se však vyvíjí stále a dále reaguje na nejnovější vědecké poznatky. Terapeut dělá nejen pečlivý rozbor senzomotorických funkcí dítěte, svalového napětí, pohybových vzorů, ale zajímá ho také jejich dopad na běžné aktivity dítěte, hru či zapojení mezi vrstevníky. Za pomoci specifických technik se pak snaží umožnit dítěti prožít co nejnormálnější pohyb. Důraz je tedy kladen nejen na zlepšení kvality motoriky, ale také na aktivní podíl jedince na běžných denních činnostech, sebeobsluze a na sociálním zapojení. Hovoříme o tzv. 24 hodinovém konceptu. Rodiče jsou zainstruováni, jak během dne manuálně vést dítě a vhodně s ním manipulovat (tzv. handling). Díky tomu se i takové aktivity běžného dne jako jídlo, hra nebo hygiena mohou stát terapií. Součástí terapie je také doporučení a výběr vhodných pomůcek (např. vertikalizační stojany, ortézy).

Bobath koncept – Fyziocesta
Bobath koncept – Fyziocesta
Bazální posturální programy (BPP)

Fyzioterapeutka Jarmila Čápová na základě svých dlouholetých zkušeností s terapií dětí s neurologickými diagnózami vytvořila vlastní terapeutický koncept. Bazální posturální programy jsou drobné koordinační celky, které můžeme najít v motorickém projevu všech zdravých dětí. Jsou základním stavebním kamenem motorických programů, které se u dětí objevují v jejich pohybovém vývoji. Takovým motorickým programem je například přetáčení na břicho nebo lezení po čtyřech. Pokud se nám bazální posturální programy podaří obnovit nebo umožníme jejich využití během terapie, dojde k výraznému zmírnění patologických projevů v motorice pacienta. Terapie je prováděna v přesně daných polohách, kdy terapeut dále působí na pacienta nejen manuálně, ale také se ho snaží vést slovně, motivovat a směřovat k prožití pohybu. Všechny tyto vjemy společně umožňují spuštění bazálních posturálních programů.

Bazální posturální programy – Fyziocesta

Dynamická neuromuskulární stabilizace

Jde o terapeutický přístup rozvinutý profesorem Pavlem Kolářem a vycházející z vývojové kineziologie. Principem je porovnávání držení pacientova těla a  jeho pohybových stereotypů s vývojovými vzory zdravých dětí. Z tohoto srovnání pak odvozujeme odchylky, které potřebujeme v rámci terapie ovlivnit. Pro cvičení může být použita jakákoliv vývojová pozice (např. pozice na čtyřech, pozice rytíře, dřep atd.). Zásadní je co nejpřesnější nastavení každého kloubu a  koordinované zapojení svalů stabilizačního systému páteře (břišní svaly, bránice, pánevní dno a  zádové svalstvo). Důležitý je také nácvik správného dechového stereotypu a jeho koordinace s optimálním průběhem pohybu.

Dynamická neuromuskulární stabilizace – Fyziocesta
Dynamická neuromuskulární stabilizace – Fyziocesta

Spiraldynamik

Jde o švýcarský pohybový a terapeutický koncept. Zjednodušeně bychom mohli říci, že se jedná o jakýsi „návod na použití vlastního těla“. Učíme děti, jak se hýbat tak, aby to co nejvíce prospívalo jejich tělu. Chceme děti vést k tomu, aby si uvědomovaly své tělo, dobře ho znaly a získávaly pestré pohybové zkušenosti. Pracujeme na tom, aby pohyb vnímaly a uměly ho prožít. Na základě toho pak mohou pohyby provádět co nejlépe a s radostí.

Spiraldynamik – Fyziocesta
Spiraldynamik – Fyziocesta

Dětská jóga

V dětské józe se dítě učí hravou formou různé pro něj vhodné jógové pozice. Důležitá je dále práce s dechem, stejně jako poznávání vlastního těla a jeho pohybových možností.  Nedílnou součástí je také relaxace. Moc se mi líbí, že i ta se dá trénovat hravou formou. Děti mají velmi rády kartičky s obrázky cviků, které často používám. Na kurzech Hanky Luhanové jsem získala velkou zásobu her a nápadů využitelných při cvičení s dětmi.

Dětská jóga – Fyziocesta
Dětská jóga – Fyziocesta
bottom of page